Masing-masing kata mereka yang benar. Syiah kata mereka yang benar. Salafi kata mereka yang benar. Asyairah kata mereka yang benar.

Bagaimana nak tahu yang mana satu yang benar ?

*
وَالَّذِىْ نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ, لَتَفْتَرِقُ اُمَّتِى عَلىَ ثَلاَثٍ وَسَبْعِيْنَ فِرْقَةً. فَوَاحِدَةً فى الْجَنَّةُ وَثِنْتَانِ وَسَبْعُوْنَ فِى النَّارِ. قِيْلَ: مَنْ هُمْ يَارَسُوْلُ اللهِ؟ قَالَ: اَهْلُ السُّنَّةِ وَالْجَمَاعَةِ
(رواه الطبرانى)

Rasulullah SAW bersumpah: “Demi zat yang menguasai jiwa Muhammad, sungguh umatku bakal terpecah menjadi 73 golongan. Maka yang satu golongan masuk syurga, sedangkan yang 72 golongan masuk neraka. Sahabat bertanya: Siapakah golongan (yang masuk Syurga) itu ya Rasulullah? Baginda menjawab: Ahlus sunnah Wal jamaah” (HR. al-Tabrani)

Ulasan Ishaq ibn Rahawaih, seorang ulama Salaf yang terkemuka: “Al-Jama’ah itu adalah para ulama yang berpegang pada atsar Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam dan jalannya. Sesiapa bersama mereka dan mengikuti mereka, maka merekalah Al-Jama’ah”. (Hilyatul-Auliyaa’ (9/239).

Imam Asy Syathibi menyimpulkan:
قال الشاطبي : ” وحاصله أن الجماعة راجعة إلى الاجتماع على الإمام الموافق لكتاب الله والسنة ، وذلك ظاهر في أن الاجتماع على غير سنة خارج عن الجماعة المذكورة في الأحاديث المذكورة ؛
“Kesimpulannya, Al Jama’ah adalah bersatunya umat pada imam yang sesuai dengan Kitabullah dan Sunnah.” (Al I’tisham 2/260-265, dinukil dari Fatwa Lajnah Ad Daimah 76/276)

Al-Jama’ah atau Ahlus Sunnah Waljamaah adalah para ulama yang benar dan orang yang bersama dan mengikuti mereka.

Al-Hafiz Ibnu Hajar rahimahullah dalam Kitab Fathul Bari XII/37 menukil perkataan Imam Thabari rahimahullah yang menyatakan: “Berkata para ulama, bahwa Al-Jama’ah atau Ahlus Sunnah Waljamaah adalah As-sawadul a’zham (majoriti)”.

As-sawadul a’zham adalah “majoriti ulama dan orang yang bersama mereka”.

Asya`irah dan Al-Maturidiyyah telah diikuti oleh “majoriti ulama dan orang yang bersama mereka”

*
Berkata As-Sheikh Muhammad Amin yang terkenal dengan gelaran Ibnu Abidin di dalam kitab terkenal beliau yang berjudul Rad Al-Muhtar Ala Ad-Duraril Mukhtar: "Ahlus Sunnah Wal Jamaah adalah Asyairah (pengikut Abu al-Hasan Al-Asya`ri) dan Al-Maturidiyyah (pengikut Abu Mansur Al-Maturidi)”. Perkara yang sama juga disebut oleh al-Hafiz Murtadha az-Zabidi di dalam kitab Ithaf as-Sadah al-Muttaqin.

Al-Syeikh Prof Dr. Ali Jumaah, mufti Mesir, menjelaskan tentang mazhab Ahlus Sunnah Wal Jamaah di dalam kitabnya al-Bayan lima Yashghul al-Azham, mengatakan: “Mazhab Ahlus Sunnah Wal Jamaah – al-Asyairah dan al-Maturidiyyah- adalah mazhab yang jelas pada keseluruhan bab-bab tauhid, namun banyak orang-orang yang mengingkarinya ialah orang-orang yang jahil terhadap mazhab tersebut yang sebenar pada masalah iman kepada Allah.”

*
Kebenaran al-Asya`irah Dan Al-Maturidiyyah Disokong Oleh Al-Quran Dan Hadith

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَلاَ يَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاءُ وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ) المائدة :54
Mafhumnya : “Wahai orang-orang yang beriman, sesiapa yang murtad daripada agamanya (Islam) maka Allah akan mendatangkan satu kaum yang mana Allah mencintai mereka dan mereka mencintai Allah, yang bersikap lemah-lembut terhadap orang-orang yang beriman dan bersikap tegas terhadap orang-orang kafir, yang berjihad di jalan Allah dan tidak takut kepada celaan orang yang suka mencela. Itulah kurniaan Allah diberikan kepada sesiapa yang dikehendakiNya dan Allah maha luas pemberiannya lagi Maha Mengetahui”. ( Al-Maidah:54 ).

Al-Hafiz Ibn Asakir di dalam kitabnya (تبيين الكذب المفتري) dan al-Hakim dalam al-Mustadrak meriwayatkan bahawasanya tatkala turun ayat ini, Rasulullah mengisyaratkan kepada Abu Musa Al-Asyari dengan bersabda:
هم قوم هذا
Mafhumnya : “Mereka (yang dimaksudkan di dalam ayat tadi ) adalah kaum ini”. Berkata Imam al-Qusyairi :

“Pengikut Abu al-Hasan al-Asy`ari adalah termasuk kaumnya kerana setiap tempat yang disandarkan perkataan kaum oleh nabi ia membawa maksud pengikut. Perkara ini disebut oleh Imam al-Qurtubiy di dalam kitab tafsirnya.(rujuk kitab tersebut jilid 6 halaman 220).

Berkata al-Hafiz al-Baihaqi :
“Perkara ini adalah kerana wujudnya kelebihan yang mulia dan martabat yang tinggi bagi imam Abu al-Hasan al-Asyari semoga Allah meredhainya. Dia adalah daripada kaum Abu Musa dan anak-anaknya dianugerahkan ilmu pengetahuan, diberikan kefahaman secara khusus dikalangan mereka dengan menguatkan sunnah, membasmi bidah dengan mengeluarkan hujah dan membantah penyelewengan. Perkara ini disebut oleh al-Hafiz Ibn `Asakir di dalam kitab (تبيين الكذب المفتري).

Imam Bukhari, seorang yang berstatus amir al-mukminin dalam bidang hadith menyebutkan di dalam sahihnya pada bab ((باب قدوم الأشعريين وأهل اليمن)). Baginda bersabda kepada Abu Musa :
هم مني وأنا منهم
Mafhumnya : “mereka sebahagian daripadaku, aku pula sebahagian daripada mereka”.

*
Senarai Ulama Yang Berpegang Dengan aliran Asya`irah

Menurut ulama al-muhaqqiqun majoriti umat Islam bermula daripada salaf dan khalaf sama ada dalam apa jua bidang pun, baik akidah, fiqh, al-Quran, tafsir, hadith, tasauf, bahasa arab, nahu, sorof, adab dan lain-lainnya kesemuanya dalam hal keyakinan dan akidah selari dengan akidah al-Asya`irah dan al-Maturidiyah.

Di antara golongan al-huffaz yang merupakan pemuka para muhaddithin dan berpegang dengan akidah ini :

  1. Al-Hafidz Abu Bakar Al-Ismaily, tuan punya kitab (المستخرخ على البخاري). Beliau merupakan seorang pakar hadith yang paling masyhur pada zamannya.
  2. Al-Hafiz al-`Alim Abu Bakar Al-Baihaqi, juga seorang pakar hadith yang paling masyhur pada zamannya.
  3. Al-Hafiz yang disifatkan sebagai sebaik-baik muhaddithin di Negara Syam pada zamannya iaitu al-Hafiz Ibn `Asakir.
  4. Amir al-Mukminin dalam bidang hadith, Ahmad Ibn Hajar al-`Asqalani.

Ramai ulama muktabar yang mengikut manhaj ini :

  1. Imam Abu Hassan al-Baahili
  2. Abu Bakar ibn Furak
  3. Abu Bakar al-Baqillani
  4. Abu Ishaq al-Isfarayiini
  5. Al-Hafiz Abu Nu`aim al-Asbahani
  6. Qadhi Abdul Wahab al-Maliki
  7. As-Syeikh Abu Muhammad al-Juwaini serta anaknya Abu al-Ma`ali. Kedua-duanya dikenali sebagai Imam al-Haramain.
  8. Abu Mansur at-Tamimi al-Baghdadi.
  9. Al-Hafiz ad-Darulquthni.
  10. Al-Hafiz al-Khatib al-Baghdadi.
  11. Al-Ustaz Abu Al-Qasim al-Qusyairi serta anaknya Abu Nasr.
  12. Asy-Syeikh Abu Ishaq as-Syirozi,
  13. Nasru al-Maqdisi
  14. Al-Farawi
  15. Abu al-WafabinAqil al-Hanbali
  16. Qadhi ad-Daamighani al-Hanafi
  17. Abu-al-Walid al-Baaji al-Maliki
  18. Al-Imam as-Sayid Ahmad ar-Rifa`ie
  19. Al-Hafiz Abu Qasim Ibnu `Asakir
  20. Ibnu as-Sam`ani
  21. Al-Qadhi `Iyadh al-Maliki
  22. Al-Hafiz as-Salafi
  23. Al-Hafiz an-Nawawi
  24. Imam Fakhruddin ar-Razi
  25. `Izzuddin bin Abdussalam
  26. Abu Amru bin al-hajib al-Maliki
  27. Al-Hafiz Ibn Daqiq al-`ed
  28. `Ala ad-Deen al-Baaji
  29. Al-Hafiz al-Mujtahid Qadi al-Qudhat al-Imam Taqiyuddin As-Subki dan anaknya Tajudeen al-Subki.
  30. Al-Hafiz al-`Alai
  31. Al-Hafiz Zainuddin al-`iraqi serta anaknya al-Hafiz Waliyuddin al-Iraqi
  32. Al-Hafidz al-Lughawi Murtadha Az-Zabidi al-Hanafi
  33. As-Syeikh Zakaria al-Ansari
  34. As-Syeikh Bahauddin Ar-Rawwasi As-Sufi
  35. Mufti Mekah Ahmad Bin Zaini Dahlan
  36. Musnid al-Hindi Waliullah ad-Dahlawi
  37. Mufti Mesir As-Syeikh Muhammad `illaish Al-Maliki
  38. Sheikh Jamik Al-Azhar Abdullah As-Syarqawi,
  39. Seorang ulama sanad hadith yang terkenal ; As-Syeikh Abu Al-Mahasin Al-Qawuqji,
  40. As-Syeikh al-Husain al-Jisr at-Tarabulusi
  41. As-Syeikh `Abdul Latif Fathul Allah, mufti Beirut
  42. As-Syeikh `Abdul Baasith al-Fakhuri, mufti Beirut
  43. As-Syeikh al-Muhaddith Muhammad Bin Darwish al-Hut al-Beiruti dan anaknya `Abdul Rahman, Ketua al-Asyraf di Beirut.
  44. As-Syeikh Mushthofa Naja, Mufti Beirut
  45. Al-Qadhi yang dihormati ibn Farhun al-Maliki
  46. Abu Fath as-Syahristani
  47. Al-Imam Abu Bakar Asy-Syasyi al-Qaffal
  48. Abu `Ali Ad-Daqqaq An-Naisaburi
  49. Al-Hakim An-Naisaburi, Tuan punya kitab Mustadrak.
  50. As-Syeikh Abu Manshur al-Hudhudi,
  51. As-Syeikh Abu `Abdullah as-Sanusi,
  52. As-Syeikh Muhammmad bin Alan as-Shadiqi as-Syafie.
  53. Al-AllamahAlawi bin Tahir al-Hadhrami al-Haddad.
  54. Al-Allamah al-Muhaqqiq al-Habib bin Husain binAbdullah Balfaqih, dan semua ulama Hadramaut dari keturunan Alawi, al-Saqqaf, al-Juneid, dan al-Idrus.
  55. Al-Hafiz al-Faqih al-Allamah al-Arif Billah al-Syiekh Abdullah al-Harari al-Habasyi.
  56. Sheikh Sirojiddin Abbas Al-Indunisi
  57. Musnid Syeikh Yasin al-Fadani
  58. Dan ramai lagi..

Ulama telah membuat ketetapan bahawa golongan al-Asyairah dan al-Maturidiyyah ialah yang dikatakan sebagai Al-Jama'ah atau Ahlus Sunnah Wal Jamaah atau As-sawadul a’zham atau “golongan yang bersama dan mengikuti para ulama yang berpegang pada atsar Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam dan jalannya” atau “pilihan majoriti ulama” atau “golongan yang selamat”.

Kredit : Fieya Shizuoka